Słownik pojęć


Browse the glossary using this index

Special | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | ALL

M

Model stosunków międzyludzkich

Powstał dzięki wynikom badań stwierdzającym, że stosunki międzyludzkie są ważne w motywacji ludzi do pracy. Ważnym czynnik to przydatność pracownika oraz znaczenie jego pracy w realizacji celów całej organizacji. Rolą kierownika jest zapewnienie pracownikom poczucia, że są potrzebni jak również wyraźne docenianie ich pracy. Model ten posiada krytyczne uwagi jednak poszerza zbiór istotnych bodźców wykorzystywanych do motywowania załogi pracowniczej, co jest udoskonalane w wielu koncepcjach motywacyjnych. Obecnie pracownicy używają niematerialnych form motywacji, które są oparte na większej części założeń opisywanego modelu


Model zasobów ludzkich

Skupia się na złożoności problemu motywacji.Istotne tutaj są bodźce zewnętrzne czyli płaca, relacje z ludźmi, rozwijanie samodzielności pracy oraz wartości płynące z pracy oraz rozwoju zawodowego i kariery. Pracownicy powinni widzieć jaki wykonywana przez nich praca ma sens oraz czy przybliża ich do celu organizacji, powinni również mieć widoczny wpływ na metody oraz sposoby, ale także skutki swojej pracy jak również podejmować wszelkie decyzje i w pełni odpowiadać za wykonywaną pracę. To wszystko sprawia, że pracownicy stają się bardzo aktywni i chcą pracować dla dobra całej organizacji. Najistotniejszymi czynnikami tutaj jest realizacja kwalifikacji zawodowych, umiejętności i predyspozycji pracowników w jak najbardziej właściwy sposób oraz mobilizacja do twórczego działania. Podkreśla się i docenia w motywowaniu dużą rolę różnych wartości, jakie niesie sama praca.


Motywacja do pracy

Motywacja do pracy polega na wytworzeniu pewnego układu sił, które skłonią pracownika do zachowania się w wymagany przez pracodawcę sposób. Jest to więc proces świadomego i celowego oddziaływania na pracowników poprzez dostarczanie środków i możliwości spełnienia ich oczekiwań w taki sposób, aby obie strony (pracodawca i pracownik) odniosły korzyści.


S

System motywacyjny w kontekście zarządzania jakością

System motywacyjny to zbiór narzędzi motywowania oraz czynników motywacyjnych, które są powiązane i tworzą całość. Jego celem jest tworzenie odpowiednich warunków oraz skłanianie pracowników do oczekiwanych zachowań względem celów firmy. Wspomaga on procesy decyzyjne, planistyczne i kontrolne. Oddziaływanie na pracowników może dotyczyć zarówno zachęcania do wykonania określonych czynności, jak i zniechęcania do wykonania niepożądanych.

Opis nie jest wymagany


T

Tradycyjny model motywowania

Został zaproponowany przez Taylora. Stwierdził on, że człowiek jest z natury wygodny, nie wykazuje inwencji w pracy, pracuje powoli i cechuje się lenistwem. To założenie nie uwzględniło złożoności natury człowieka. Wadą modelu jest sprowadzenie motywacji do grupy robotników produkcyjnych, których praca z jest prosta i bardzo ciężka. Szybki postęp techniczny przyczynił się do większej złożoności i skomplikowania w pracy. Wymaga to od pracowników pomysłowości, samodzielności oraz odpowiedzialności. Mimo tego obecnie nadal stosuje się te modele motywacyjne, które opierają się na założeniach Taylora